Face ID is één van de handige manieren waarmee je je telefoon kunt ontgrendelen. Het werkt op basis van gezichtsdetectie en daardoor kan je iPhone alleen worden gebruikt als het jouw gezicht detecteert. Het kan voorkomen dat je de melding ‘Face ID niet beschikbaar’ krijgt. Dit kan veroorzaakt worden door talloze oorzaken.
Face ID niet beschikbaar
Je wilt je telefoon gaan gebruiken en ontgrendelen met behulp van Face ID maar dan krijg je opeens een foutmelding. Er wordt een bericht weergegeven dat Face ID niet beschikbaar is. Hartstikke vervelend natuurlijk, maar de vraag is natuurlijk waarom gebeurd dit? In de meeste gevallen komt deze melding wanneer er sprake is van kapot glas. Het kan al gebeuren als je glas een kleine barst heeft. Er komt dan stof tussen waardoor de verbinding tussen de Face ID sensor en het moederbord storing heeft. De beste manier om dit probleem te verhelpen is door het scherm te laten maken door bijvoorbeeld telefoon reparatie Breda.
Waterschade waardoor Face ID niet meer werkt
Wanneer je toestel te maken heeft met waterschade kan het zijn dat Face ID daardoor niet of niet goed meer werkt. Het kan zijn dat je niet weet dat je telefoon waterschade heeft, bijvoorbeeld wanneer er een keer een druppel in terecht is gekomen. Dat is soms al voldoende voor kortsluiting waardoor Face ID mogelijk niet meer werkt. Er zullen dan onderdelen moeten worden vervangen.
Face ID niet beschikbaar zelf oplossen
Het hoeft niet altijd te maken hebben met een gebarsten scherm of waterschade. Het kan ook zijn dat het een andere oorzaak heeft. Soms heeft het met iets kleins te maken wat je mogelijk zelf kunt oplossen. Het is aan te raden om dit altijd eerst te proberen voordat je je telefoon naar een reparatiebedrijf brengt. Zo voorkom je eventuele onnodige kosten.
Controleer als eerst of je de recentste versie van iOS op je iPhone hebt staan. Dit kun je vinden bij de instellingen. Mocht er een software update beschikbaar zijn, installeer deze dan direct en kijk of Face ID vervolgens weer werkt. Je kunt ook proberen om je iPhone een keer opnieuw op te starten. Dit kan ervoor zorgen dat actieve foutmeldingen uit zichzelf worden opgelost. Verder kun je ook eens proberen om de Face ID opnieuw in te stellen. Ook dit is te vinden bij de instellingen. Tot slot kan het zijn dat je gezicht te veel bedekt is.