Merkidentiteit is marketingwijs een onmisbaar aspect van zakelijk succes. Vanwege het vitale belang van een unieke identiteit, is het beschermen van je merknaam en -rechten natuurlijk ook essentieel. Het is helaas zo dat merknaamconflicten vaker voorkomen dan je waarschijnlijk aanvankelijk zou denken. Ze kunnen een onderneming veel tijd, geld en reputatieschade kosten. Gelukkig zijn er diverse voorzorgsmaatregelen die je kunt treffen om dergelijke conflicten te voorkomen en, mochten ze zich toch voordoen, effectief op te lossen.
1. Op grondig onderzoek uitgaan
Voordat je je merknaam registreert, voer een grondig merkonderzoek uit om er zeker van te zijn dat de naam niet al in gebruik is of te veel lijkt op bestaande merken in jouw sector. Je kunt natuurlijk op eigen onderzoek gaan, maar je kunt ook een merknaam checken bij een professioneel merkregistratiebureau die precies weet met welke facetten er rekening mee moet worden gehouden.
2. Registreer je merk
Heb je eenmaal een unieke naam gevonden, dan is het slim om deze ook te registreren als een officieel merk. Waarom? Zo zorg je voor juridische bescherming tegen inbreuk.
3. Wees proactief met merkbewaking
Houd de markt actief in de gaten voor mogelijke merkinbreuken. Merkenbureau Bouma biedt verscheidene diensten aan die dit werk voor jouw merk kunnen doen.
4. Geografische overwegingen
Met name als je internationaal bedrijfssucces wilt verwezenlijken, dan is het raadzaam om je merknaam te registreren in elk land waar je actief bent. Merkrechten zijn niet alleen vaak geografisch beperkt, maar er kan ook sprake zijn van andere betekenissen en merkrechten. Zorg er dus voor dat dit uitgebreid wordt uitgezocht.
5. Onderhandeling en Mediation
Is er sprake van een merkenconflict. Dan kan het wellicht het meest effectief zijn om met de andere partij te onderhanden. Zo kunnen geschillen buiten de rechtbank worden opgelost, bijvoorbeeld door middel van mediation.
6. Juridisch advies inwinnen
Van de gemiddelde ondernemer wordt niet verwacht alle ins en outs te kennen van juridische zaken. Het kan daarom handig zijn om er van tevoren voor te zorgen dat je samenwerkt met een gespecialiseerde merkenrechtadvocaat. Die kan je onder meer adviseren over de stappen die je moet nemen en de sterkte van je zaak.
7. Documenteer alles
Tot slot is dit punt niet geheel onbelangrijk, en het kan je wel eens uit benarde merksituaties halen. Schrijf alles op! Houd nauwkeurige administratie bij van wanneer je je merknaam voor het eerst gebruikte, alle marketingmaterialen, klantinteracties en meer. Dit kan gelden als een onmisbaar bewijsmateriaal in een mogelijk merkgeschil.