Als je werkzaam bent in het bedrijfsleven, dan is het belangrijk dat je op de hoogte bent van allerlei nieuwe technieken en methoden. Dat is soms nog best lastig. Er zijn tegenwoordig zoveel inzichten en verschillende meningen over bepaalde zaken; je ziet door de bomen het bos niet meer. Daarom is het belangrijk dat je rustig blijft en kijkt naar wat er echt toe doet. Wat er dan echt toe doet? Nou, bijvoorbeeld lean. Wat is lean? Dat bespreken we vandaag met je in deze blog. We gaan in op wat is lean en behandelen daarbij verschillende aspecten. Laten we snel beginnen, want deze blog zal gevuld worden met vele handige dingen!
Leer online: wat is lean?
Lean management is bijna een ‘stroming’ binnen het management. Het is een aanpak die zich richt op het verbeteren van bedrijfsprocessen en het verhogen van de efficiëntie. Het is ontstaan in het bedrijf van Toyota en is in de loop der jaren ontwikkeld tot een wereldwijd erkend managementconcept. Het doel van lean management is om verspilling te elimineren en waardetoevoegende activiteiten te verbeteren, waardoor bedrijven meer klantgericht kunnen werken en betere resultaten kunnen bereiken. Dit wordt gedaan met tal van bepaalde technieken, modellen en methoden die je allemaal leert tijdens een cursus. Wat is lean dus? Dat is vrij moeilijk te beantwoorden in concrete woorden. Het hangt ontzettend af van de omstandigheden.
Waarde toevoegen
Om de vraag ‘wat is lean?’ te beantwoorden, is waarde toevoeging binnen het bedrijf heel belangrijk. Lean management richt namelijk zich op het verbeteren van de waarde binnen het bedrijf, dat betekent dat de klant op de juiste manier ‘getarget’ wordt. Dit betekent dat bedrijven nauw samenwerken met klanten om te begrijpen wat hun eisen en wensen zijn, en vervolgens hun processen aanpassen om aan die eisen en wensen te voldoen. Bovendien wordt er ook gekeken naar hoe waardetoevoegende activiteiten kunnen worden geoptimaliseerd, zodat bedrijven sneller en efficiënter kunnen werken.
Waste management
Waste management ziet niet toe op voedselverspilling of afval op een duurzame manier weggooien. Hoewel dat best zou kunnen binnen een afvalverwerkingsbedrijf, is dit niet waar ‘wat is lean?’ om draait. Het elimineren van verspilling is lastig. Dit betekent het verminderen van onnodige activiteiten, het verbeteren van productiviteit en het verminderen van de tijd die nodig is om producten en diensten te leveren. Verspilling kan op veel manieren voorkomen, bijvoorbeeld door overproductie, wachttijden, onnodige bewegingen, onnodig transport, overbodige voorraden, verkeerde producten en fouten. Lean management biedt bedrijven de tools om verspilling te identificeren en te elimineren, waardoor ze meer klantgericht kunnen werken en beter kunnen presteren.
Werknemers en hun invloed
Om ‘wat is lean?’ goed te kunnen behandelen, moet je ook goed naar de rol van de werknemers kijken. Een belangrijk aspect van lean management is het betrekken van werknemers bij het verbeteren van processen. Lean management richt zich op het creëren van een cultuur waarin werknemers proactief en verantwoordelijk zijn voor het identificeren en oplossen van problemen. Dit betekent dat werknemers worden opgeleid om zelf verbeteringen te identificeren en door te voeren, en dat er een cultuur van continu verbeteren wordt gecreëerd. Dit resulteert in een meer betrokken en productieve werkomgeving, waarin problemen sneller worden opgelost en verbeteringen snel worden doorgevoerd.
Lean Six Sigma Partners: voor de lean methode!